Spärra din e-legitimation
Misstänker du att någon har fått tag på din e-legitimation eller kod? Då behöver du bland annat spärra e-legitimationen och göra en polisanmälan. Här kan du läsa mer.
Det här behöver du göra
Gör så här om du misstänker att någon har fått tag på din e-legitimation eller kod:
- Kontakta den som har gett ut e-legitimationen för att spärra den. I listan längre ner på den här sidan ser du var du kan spärra din e-legitimation.
- Kontakta din bank och kontrollera att ingen har gjort obehöriga uttag.
- Polisanmäl på telefon 114 14 eller gå till närmaste polisstation.
- Ändra lösenord på ditt e-postkonto.
- Anmäl till företag som gör kreditupplysningar att du har blivit av med din id-handling.
- Kontakta Skatteverket Länk till annan webbplats. och kontrollera att ingen har ändrat din adress.
- Gör en lista på vilka tjänster du använder e-legitimation till och spärra dem.
- Kontrollera att ingen har skapat en digital brevlåda i ditt namn. Vi på DIGG kan se om en digital brevlåda har skapats i ditt namn, vi kan också avsluta brevlådan om du vill det. För att ta reda på detta, kontakta oss.
Här kan du spärra din e-legitimation
För att spärra din e-legitimation behöver du kontakta den som har gett ut e-legitimationen. Här hittar du kontaktuppgifter till dem.
Tecken på att din e-legitimation blivit kapad
Om det börjar hända oväntade saker som har med exempelvis dina pengar eller konton att göra kan det betyda att någon annan använder din e-legitimation. Några exempel:
- Du får meddelanden om kreditupplysningar som du inte känner igen.
- Du får fakturor för varor du inte har beställt.
- Ditt kontoutdrag visar överföringar eller uttag som du inte har gjort.
- Du får oväntade bekräftelsebrev i posten.
- Med vissa e-legitimationer, till exempel Freja+, går det att se vad e-legitimationen har använts till. Då kan du titta där efter tecken på att någon har använt e-legitimationen på ett oväntat sätt.
Misstänker du att din e-legitimation har blivit kapad behöver du spärra den direkt.